Saites

Attīstības centrs

Semināri, konferences

Pedagogu profesionālās pilnveides kursi sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju

Rīgas 5. internātpamatskola – attīstības centrs sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju otro gadu pēc kārtas rīkoja valsts finansētus pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kursus, kuru mērķis bija paaugstināt vispārējās izglītības iestāžu pedagogu profesionālo kompetenci darbā ar izglītojamiem ar speciālām vajadzībām.

Pedagogu profesionālās pilnveides kursu “Pirmsskolas vecuma bērnu intelektuālās, emocionālās, sociālās un fiziskās attīstības veicināšana” (lektores - Agnese Aspere un Ilze Blūmentāle) apmeklēja 70 pedagogi no 45 izglītības iestādēm.

Lektores uzsvēra, ka liela uzmanība jāpievērš uzvedībai. Lai noskaidrotu uzvedības dažādās izpausmes, jāmeklē un jāanalizē situācijas cēloņus. Izvairīties no uzvedības problēmām iespējams, ja grupas dalībnieki vienojušies par konkrētiem un uzskatāmiem noteikumiem grupā, kurus var pavadīt dažādi pozitīvi pastiprinājumi, piemēram, pozitīvs skatiens, žests vai apbalvojums.

Pedagogu profesionālās pilnveides kursu “Bērns ar autiska spektra traucējumiem” (lektores - Inese Jansone un Aiga Štāle) apmeklēja 82 pedagogi no 37 izglītības iestādēm.

Daloties pieredzē, pārrunājot un analizējot dažādas situācijas, ar kurām pedagogi saskarušies ikdienā, strādājot ar bērniem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi, pedagogi guva apstiprinājumu tam, ka ir ļoti svarīgi katram bērnam veidot strukturētu dienas plānu, kas palīdz pielāgoties gaidāmajām izmaiņām un saprast dienas notikumu secību.

Kursu apmeklētāji atzina, ka iegūtās zināšanas varēs izmantot savā ikdienas darbā.




Pedagogu profesionālās pilnveides aktivitātes

Rīgas 5. internātpamatskola – attīstības centrs (turpmāk – Skola) sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju no 2017. gada 14. septembra līdz 2017. gada 9. novembrim organizēja pedagogu profesionālās kompetences pilnveides aktivitātes „Metodiskais atbalsts iekļaujošās izglītības aspektu nodrošināšanai skolēniem ar garīgās un smagas garīgās attīstības traucējumiem”, izstrādājot un īstenojot pedagogu profesionālās pilnveides A programmu kursus. Šo aktivitāšu mērķauditorija bija vispārizglītojošo skolu un pirmsskolu pedagogi, kuri strādā ar izglītojamiem ar speciālām vajadzībām, īstenojot speciālās izglītības programmas vai nodrošinot iekļaujošās izglītības pamatprincipus.

Skola izstrādāja un licencēja divas pedagogu profesionālās kompetences pilnveides A programmu kursus:

• „Bērns ar autiskā spektra traucējumiem” (8 stundas);

• „Pirmskolas vecuma bērnu intelektuālās, emocionālās, sociālās un fiziskās attīstības veicināšana” (8 stundas).

Kursu programmā „Bērns ar autiskā spektra traucējumiem” pedagogi pilnveidoja zināšanas par neverbālās komunikācijas nozīmi darbā ar bērniem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi, par vizuālā atbalsta materiālu izstrādi un to pielietošanu praksē, par bērna ar autiskā spektra traucējumiem iekļaušanu mācību procesā un sabiedrībā, par viņu uztveres attīstības īpatnībām. Pedagogi kursu praktiskajā daļā guva pilnīgāku ieskatu, kā un pēc kāda principa veidot konkrētajam bērnam vizuālā atbalsta komunikāciju, kā arī mācījās atbalsta materiālus lietot praktiski. Analizējot dažādas pedagogu ikdienas darba problēmsituācijas, kursu lektores sniedza ieteikumus praktiskajam darbam, piemēram, bērniem ar autiskā spektra traucējumiem ir nepieciešams vizuālais atbalsta plāns, kurā bērns redz nākamo darbību, notikumu, tādējādi padarot bērna ikdienu saprotamu un spēj jūtas drošāk izglītības iestādē.

Kursu programmā „Pirmskolas vecuma bērnu intelektuālās, emocionālās, sociālās un fiziskās attīstības veicināšana” pedagogi pilnveidoja zināšanas par pirmskolas vecuma bērnu intelektuālās, emocionālās, sociālās un fiziskās attīstības veicināšanas iespējām mācību procesā, pielietojot praktiskas darba organizācijas formas, metodes un profilakses pasākumu veidus. Izmantojot vizuālo atbalstu un vieglās valodas paņēmienus, pedagogi iepazinās ar dažādām darba metodēm, lai attīstītu un pilnveidotu bērnu sociālās prasmes un iemaņas, vienlaicīgi nodrošinot valodas apguvi un pilnveidi. Kursu ietvaros pedagogi saņēma praktiskus ieteikumus bērnu runas attīstībai un vārdu krājuma paplašināšanai, izmantojot dažādus priekšmetus, skaitāmpantus, praktiskos uzdevumus.

Apkopojot datus par pedagogu profesionālās kompetences pilnveides aktivitāti „Metodiskais atbalsts iekļaujošās izglītības aspektu nodrošināšanai skolēniem ar garīgās un smagas garīgās attīstības traucējumiem”, kursu programmu „Bērns ar autiskā spektra traucējumiem” apmeklēja 81 pedagogs un kursu programmu „Pirmskolas vecuma bērnu intelektuālās, emocionālās, sociālās un fiziskās attīstības veicināšana”- 74 pedagogi. Kopā pedagogu profesionālās kompetences pilnveides aktivitātes apmeklēja 155 pedagogi no dažādām Latvijas izglītības iestādēm.

A programmas kursus “Pirmskolas vecuma bērnu intelektuālās, emocionālās, sociālās un fiziskās attīstības veicināšana” apmeklēja pedagogi no 34 dažādām izglītības iestādēm - PII „Pasaciņa”, Limbažu 2. PII, PII „Mārzemīte”, Jaungulbenes PII, PII „Zīļuks”, PII „Motek”, Rīgas 66. PII, Rīgas 233. PII, Rīgas 68. PII, Rīgas 57. PII, Rīgas 258. PII, Rīgas 259. PII, Rīgas 220. PII, Rīgas 46. PII, Rīgas 200 PII, Salacgrīvas PII „Vilnītis”, Kokneses PII „Gundega”, Rīgas PII „Saulstariņi”, Ogres PII „Saulīte”, Mālpils novada PII „Māllēpīte”, SPII „Gulbītis”; Garkalnes Mākslu un vispārizglītojošā pirmskola, PII „Zemenīte”, Aizkraukles novada sākumskola, Jūrmalas pilsētas sākumskola „Ābelīte”, Zaķumuižas pamatskola, Bauskas novada Vecsaules pamatskola, Vaivaru pamatskola, Bērzupes speciālā internātpamatskola, Jaunmārupes pamatskola, Jaunpils vidusskola, Rīgas Juglas vidusskola, Ebreju privātā vidusskola „Habad”, Latvijas Portidžas mācību centrs.

A programmas kursus “Bērns ar autiskā spektra traucējumiem” apmeklēja pedagogi no 51 izglītības iestādes - Ogres PII „Dzīpariņš”, Rīgas PII „Saulespuķe”, Rīgas PII „Dzintariņš”, Jūrmalas PII „Mārīte”, Rīgas Ziedoņdārza pirmskola, Rīgas 233. PII, PII „Motek”, Jūrmalas PII „Mārīte”, Aizkraukles PII „Auseklītis”, Kokneses PII „Gundega”, Rīgas PII „Ābelīte”, PII „Mārzemīte”, PII „Teiksma”, Rīgas PII „Saulstariņi”, Preiļu PII, Ropažu PII „Annele”, Jūrmalas pilsētas sākumskola „Ābelīte”, Rīgas 3. speciālā pamatskola, Ikšķiles Brīvā skola, Jaunmārupes pamatskola, Lielplatones internātpamatskola, Pāles pamatskola, Ata Kronvalda Durbes pamatskola, Birzgales pamatskola, Rīgas Avotu pamatskola, Rīgas Pārdaugavas pamatskola, Berģu Mūzikas mākslas pamatskola, Šķibes pamatskola, Rīgas 18. vakara (maiņu) vidusskola, Rīgas Angļu ģimnāzija, Rīgas 33. vidusskola, Rīgas 66. vidusskola, Rīgas 86. vidusskola, Rīgas 96. vidusskola, Rīgas Mūzikas internātvidusskola, Rīgas dizaina un mākslas vidusskola, Rīgas Austrumu vidusskola, Rīgas 47. vidusskola, Ventspils 1. pamatskola, Rīgas 7. vidusskola, Rīgas 51. vidusskola, Ulbrokas vidusskola, Rīgas Centra humanitārā vidusskola, Rīgas 41. vidusskola, Rīgas 45. vidusskola, Rīgas 22. vidusskola, Aglonas vidusskola, Rīgas 37. vidusskola, Jūrmalas pilsētas Mežmalas vidusskola, Bauskas 2. vidusskola, Rīgas 75. Vidusskola.



Profesionālās pilnveides seminārs

“Holandiešu mācīšanas stils”

Hans de Beer (Nīderlande)

2018. gada 12. un 13. novembrī Rīgas 5. internātpamatskolā - attīstības centrā Slāvu ielā 19 otro gadu pēc kārtas viesojās lektors un Obs`t Palet skolas direktors Hans de Beer no Nīderlandes.

Šogad Hans de Beer vadīja meistarklasi mūsu skolas un citu ar izglītību saistītu institūciju pārstāvjiem un dalījās savā pieredzē, pārrunājot, ko nozīmē mūsdienīga klasvadība, kas ir svarīgākais komunikācijas mijiedarbībā, kā skolotāji varētu pilnveidot savas profesionālās prasmes, strādājot ar mūsdienu skolēniem.

Lektors uzsvēra, ka svarīga ir saskarsme un mijiedarbība starp skolēnu un pedagogu, tomēr galvenais uzsvars jāliek uz mācību stundu plānošanu, lai notiktu produktīvs mācību process un skolēni mācītos uzņemties atbildību par savu rīcību un savu veicamo darbu.

Klātesošie aktīvi iesaistījās diskusijās, lai pārrunātu dažādus problēmjautājumus, piemēram, kā skolotāji varētu palīdzēt skolēniem pilnveidot viņu sociālās, emocionālās un morālās prasmes, kā motivēt skolēnus izaicinājumam sasniegt labākus rezultātus, kā kopīgi apgūt sadarbības un līdzdarbošanās prasmes. Meistarklases vadītājam bija svarīgi dzirdēt, kādu klātesošie redz savu nākotnes skolu un klasi, kā arī sniegt atgriezenisko saiti par diskusijās un grupās dzirdēto.



Pedagogu meistarklases “Satiec savu meistaru kolēģu vidū”

Skolēnu rudens brīvdienās skolotāji ieguva profesionālās zināšanas gan apmeklējot pedagogu profesionālās pilnveides kursus par noteiktām tēmām, gan arī skolā piedalījās pedagogu piedāvātajās meistarklasēs. Pedagogi līdzdarbojās trijās meistarklasēs.

Pirmajā meistarklasē “Balerīna Pavlova” pedagogi ieguva zināšanas un pieredzi, kā pagatavot Pavlovas kūku.

Pedagogi, kas piedalījās meistarklasē “Vingrojam ar prieku” izpildīja dažādus vingrojumus, kas palīdz līdzsvarot nemierīgo prātu pēc grūtās darba dienas un parūpēties par fizisko ķermeni, izpildot vienkāršus vingrojumus, gūstot pozitīvas emocijas.

Muzicējot meistarklasē “Dziedot dzimu, dziedot augu” pedagogi ne tikai dziedāja, bet arī darbojās ar skaņu rīkiem un mūzikas instrumentiem, izspēlējot dziesmu pavadījumus, dažādojot ritmisko zīmējumu. Piedaloties dažādu kustību etīdēs un saspēlē, pedagogi izpauda savu radošumu un atraktivitāti, veidojot kopīgu pozitīvu gaisotni.

Paldies mūsu skolas pedagogiem A. Kurmei, A. Beinerei. G. Dūmai-Brūverei un I. Vācietei par meistarklases vadīšanu!



Seminārs vecākiem “Skolnieks ceļā uz pieaugušā dzīvi”

Viens no aktuālākajiem jautājumiem, kas nodarbina ikvienu vecāku, kuram ir bērns ar speciālām vajadzībām, ir “Kāda būs mana bērna dzīve pēc skolas beigšanas”, tāpēc 17.oktobrī Skolā viesojās biedrības “Latvijas Kustība par neatkarīgu dzīvi” vadītāja Dita Rituma, kura klātesošos vecākus iepazīstināja ar iespējām pēc skolas beigšanas apmeklēt dienas aprūpes centru, nodrošinot lietderīgu brīvā laika pavadīšanu, darbojoties specializētajās darbnīcās, kā arī iespēju jaunietim uzsākt patstāvīgu dzīvi, dzīvojot grupu dzīvoklī.

Biedrība ir uzsākusi jaunu projektu, lai pēc skolas beigšanas jaunietis varētu uzsākt patstāvīgu dzīvi, jo arī skolēniem ar funkcionāliem traucējumiem ir savi mērķi, ilgas, gaidas un ir vēlme darīt lietderīgu darbu. Klātesošie vecāki tika iepazīstināti ar vadlīnijām, kas ir jāizanalizē kopā ar savu jaunieti, lai noskaidrotu vēlmes, iespējas, stiprās un vājās puses un saplānotu dzīvi tuvākajam laika posmam. Izveidotais plāns jaunietim palīdzētu uzsākt patstāvīgu pieaugušā dzīvi.

Vecāki izrādīja interesi par Biedrības piedāvātajiem pakalpojumiem, jo tie ir pieejami jauniešiem ar dažāda smaguma pakāpes funkcionāliem traucējumiem.



Pedagogu izveidoto metodisko materiālu izstāde – prezentācija “Mēs mācāmies viens no otra”

Augusta pēdējā nedēļā mūsu skolas pedagogi prezentēja un dalījās pieredzē ar saviem veidotajiem metodiskajiem materiāliem, dažādām radošajām idejām un mācību stundās aprobētiem uzskates līdzekļiem.

Pedagogi prezentēja metodiskos materiālus, kurus izmantot mācību priekšmetu stundās, kā arī vizuālās atgādnes, kuras izmantojamas uzvedības korekcijas un audzināšanas darbā.

Metodisko materiālu izstādes – prezentācijas mērķis bija mācīties vienam no otra, daloties savā pieredzē, un iedvesmot kolēģus jaunām, radošām idejām un sadarbībai, kā arī pilnveidot skolas metodisko materiālu bāzi.

Paldies pedagogiem par radošajām idejām!



Seminārs Jelgavas 1. internātpamatskolas – attīstības centra pedagogiem

3. maijā mūsu Skolu apmeklēja Jelgavas 1. internātpamatskolas – attīstības centra pedagogi, kuru mērķis bija paplašināt pieredzi un gūt jaunas atziņas darbam ar izglītojamiem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi.

Rīgas 5. internātpamatskolas – attīstības centra skolotāja Iveta dalījās pieredzē, kā veiksmīgi pielietot mācību un audzināšanas procesā vizuālās atgādnes un citas alternatīvās komunikācijas metodes. Izglītojamiem ar autiskā spektra traucējumiem ir būtiski organizēt un vadīt ikdienā nemainīgu dienas ritmu, laicīgi brīdināt un sagatavot izglītojamos par izmaiņām vai jauninājumiem tajā.

Direktores vietniece izglītības jomā Madara iepazīstināja ar Skolas darba specifiku un atbildēja uz daudziem viesu jautājumiem. Viņa uzsvēra, ka svarīgi ir veidot izglītojamiem drošu vidi, kurā nav lieku sensoro kairinājumu. Viens no pozitīvas uzvedības priekšnosacījumiem ir izzināt un izprast izglītojamā intereses, patīkamās lietas vai nodarbes, ar kurām var veicināt pozitīvas izmaiņas uzvedībā.

Viesiem bija iespēja klasē vērot rīta apļa nodarbību, kurā piedalījās visi klases skolēni, atbilstoši savām spējām, prasmēm un iespējām.



Tikšanās ar Rīgas vispārizglītojošo skolu speciālajiem pedagogiem

2018. gada 22. martā Rīgas 5. internātpamatskolā – attīstības centrā sadarbībā ar Rīgas izglītības, kultūras un sporta departamenta Izglītības atbalsta nodaļu notika pieredzes apmaiņas seminārs Rīgas vispārizglītojošo skolu speciālajiem pedagogiem par skolēnu ar autiskā spektra traucējumiem iekļaušanu izglītības procesā.

Pieredzes apmaiņas semināru vadīja un savā praktiskajā pieredzē dalījās skolas skolotājas Ausma Anna Mieze un Zigrīda Meiliņa.



Konference “Pielāgotās fiziskās aktivitātes izglītojamiem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem”

Rīgas 5. internātpamatskola – attīstības centrs (turpmāķ – Skola) sadarbībā ar Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmiju (turpmāk - LSPA) 2018. gada 14. martā rīkoja konferenci “Pielāgotās fiziskās aktivitātes izglītojamiem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem”.

Konferencē piedalījās 75 pedagogi un speciālisti no visiem Latvijas reģioniem.

LSPA Studiju virziena "Veselības aprūpe" vadītāja un kvalifikācijas "Pielāgoto fizisko aktivitāšu speciālists rehabilitācijā" vadītāja, profesore Aija Kļaviņa konferences dalībniekus informēja par fizisko aktivitāšu iespējām bērniem un jauniešiem ar funkcionāliem traucējumiem. LSPA maģistra studiju programmas „Veselības aprūpes speciālists sportā” direktors, fizioterapeits Mārtiņš Čampa konferences dalībniekiem demonstrēja un mācīja ergonomijas pamatprincipus, asistējot izglītojamos ar invaliditāti. Savukārt Skolas ergoterapeite Tatjana Leskova sniedza ieskatu par dažādiem vides pielāgojumiem un to izmantošanu izglītības iestādēs, lai nodrošinātu kvalitatīvu izglītības procesu izglītojamiem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem. Skolas koriģējošās vingrošanas speciālistes Astra Kurme un Anita Beinere konferences dalībniekus iepazīstināja ar praktiskā darba metodēm, nodrošinot individuālās koriģējošās nodarbības izglītojamiem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem.

Lasīt vairāk



Dalība Cēsu internātpamatskolas – attīstības centra rīkotajā konferencē “Bērns ar speciālām vajadzībām skolā”

2018. gada 13. martā Rīgas 5.internātpamatskolas – attīstības centra speciālisti piedalījās Cēsu internātpamatskolas – attīstības centra rīkotajā konferencē “Bērns ar speciālām vajadzībām skolā”, kurā bija pāri pa 100 dalībniekiem no dažādām Latvijas skolām.

Konferencē mūsu skolas direktore Iluta Vilnīte konferences dalībniekiem nolasīja stundu garu minilekciju “Skolu izaicinājums iekļaujot bērnu ar speciālām vajadzībām”, kurā galvenais akcents tika liks uz ikviena līdzatbildību izglītības iestādē, nodrošinot iekļaujošo izglītību. Minilekcijas laikā tika akcentēti iekļaujošās izglītības pamatprincipi, kā arī izglītības kvalitātes nozīme izglītojamo attīstībā.



Seminārs Rīgas Kristīgas vidusskolas pedagogiem

2018. gada 8. februārī Rīgas 5. internātpamatskolā – attīstības centrā viesojās 23 pedagogi no Rīgas Kristīgās vidusskolas, kuri piedalās Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskā centra projekta “Atbalsts skolas stratēģisko mērķu sasniegšanai” projektā “Mācies, vēro un dari!”

Mūsu skolas pedagogi Ausma Anna Mieze un Ieva Finka vadīja lekciju “Mācību procesa organizēšana izglītojamiem ar funkcionāliem traucējumiem”, kurā pedagogi dalījās savā pieredzē par mācību procesa nodrošināšanas īpatnībām skolēniem ar autiskā spektra traucējumiem, kā arī par svarīgāko, plānojot un veidojot mācību stundas un dienas ritmu, izmantojot vizuālos atbalsta materiālus. Pedagogs Ausma Anna Mieze stāstīja klātesošiem, kā viņa veido mācību stundu, iepriekš detalizēti izplānojot darbības soļus un sagatavojot materiālus individuāli katram skolēnam. Pedagogs Ieva Finka iepazīstināja pedagogus ar izstrādāto metodisko materiālu “Gatavosim kopā” un drošības instruktāžām, kas ir sagatavotas vieglajā valodā, izmantojot Widgit simbolu valodu.

Pēc semināra Kristīgās vidusskolas pedagogiem bija iespēja iepazīties ar pedagogu metodiskajiem materiāliem.



SIGNS skolu projekts

2017. gada 15. novembrī Rīgas 5. internātpamatskolā – attīstības centrā viesojās Kārdifas Universitātas (Velsa) pētījuma „Learning with Autism” (Izglītošanās ar autismu) koordinātore Dr.Sāra Bareta un Latvijas universitātes studenti, kuri sadarbībā ar Latvijas Autisma apvienību veic Starptautisku pētījumu, kura mērķis ir uzlabot autisma diagnostikas metodes.

Pētījumā tiek aicināti piedalīties gan vecāki, kuru bēniem ir autisms, gan vecāki, kuru bērniem autisms nav konstatēts, kā arī skolotāji, lai noteiktu labāko metodi autisma pazīmju novērtēšanai.

Ja ir interese par šo pētījumu, plašāku informāciju un iepazīties ar anketas jautājumiem var Skolā.

Viesi tika arī iepazīstināti ar Skolu un metodēm, kuras izmanto skolotāji darbā ar skolēniem, kuriem ir autisms.



Hans De Beer (Nīderlande) meistarklase „Pozitīvas uzvedības skola”

2017. gada 1. novembrī Rīgas 5. internātpamatskolā – attīstības centrā viesojās o.b.s. 't Palet Groenlo (Nīderlande) speciālās skolas direktors Hans de Beer, kurš radošā darba atmosfērā skolas skolotājiem Skolas filiālē Slāvu ielā 19 vadīja meistarklasi „Pozitīvas uzvedības skola”.

Meistarklases laikā H. De Beer sniedza daudz vērtīgas atziņas un vizuāli uzskatāmā veidā demonstrēja praktiskus piemērus un ieteikumus veiksmīgākai skolēnu uzvedības korekcijai. H. de Beer dalījās savā pieredzē kā notiek uzvedības korekcija viņa pārstāvētajā skolā. Kā vienu no būtiskākajiem momentiem viņš atzīmēja, ka ir svarīgi, lai visā skolā no pirmās klases līdz pēdējai klasei būtu vienādi iekšējās kārtības noteikumi un līdz ar to ar laiku skolēni sāk tos respektēt, jo saprot, ka tie ir nemainīgi visā skolas līmenī. Skolā jābūt izvietotiem alternatīvās komunikācijas simboliem par uzvedības noteikumiem, lai ikviens skolēns varētu tos saprast un apgūt, neskatoties uz komunikācijas grūtībām, piemēram, tie ir saprotami arī skolēniem, kuri runā citu tautu valodās.

Nereti skolēniem ar uzvedības problēmām negatīvās uzvedības izpausmes novērojamas arī mācību stundās, tādēļ skolotājam jau gatavojoties mācību stundām ir jāzina, ko viņš darīs, ja skolēns atteiksies pildīt doto uzdevumu. Ir svarīgi ievērot vissīkākās pozitīvās pārmaiņas skolēna darbā, uzvedībā, tām pievēršot īpašu uzmanību no skolotāja puses.

Meistarklases noslēgumā skolotāji diskutēja, dalījās pieredzē, kā arī uzdeva jautājumus par izglītības sistēmu Nīderlandē, par konkrētajām negatīvas uzvedības risināšanas iespējām Hans De Beer vadītajā skolā.

H. de Beer mācību dienas laikā vēroja arī vairākas mācību stundas Skolas filiālē Stokholmas ielā 24, pārsprieda ar skolotājiem dažādus jautājumus, piemēram, atbalsta pasākumu nodrošināšanu, vizuālā dienas plāna nozīmi utt.



Konference “Pielāgotās fiziskās aktivitātes izglītojamiem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem”

Rīgas 5. internātpamatskola – attīstības centrs sadarbībā ar Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmiju 2018. gada 14. martā Rīgā, Slāvu ielā 19, rīko konferenci “Pielāgotās fiziskās aktivitātes izglītojamiem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem”.

Konference paredzēta pedagogiem un speciālistiem, kuri strādā ar izglītojamiem, kuriem ir smagi funkcionāli traucējumi.

Pielāgotās fiziskās aktivitātes veicina izglītojamo ar funkcionāliem traucējumiem, dzīves kvalitātes uzlabošanu ar fiziskām aktivitātēm, kas ir speciāli pielāgotas izglītojamiem ar speciālām vajadzībām.

Konferences programma


Pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kursi

(pieteikšanās no 2017. gada 15. augusta)

Rīgas 5. internātpamatskola – attīstības centrs sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju aktivitātes “Metodiskais atbalsts iekļaujošās izglītības aspektu nodrošināšanai skolēniem ar dažādiem (mācīšanās, valodas, redzes, dzirdes, jauktiem attīstības, garīgās un smagas garīgās attīstības) traucējumiem” ietvaros vispārizglītojošo skolu pedagogiem, kuri iesaistīti speciālās izglītības programmu īstenošanā, piedāvā valsts finansētus pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kursus:

„Bērns ar autiskā spektra traucējumiem” (8 stundas) šādos norises laikos:

  • 14.09. 2017. plkst. 9.00 - 17.30
  • 28.09.2017. plkst. 9.00 - 17.30
  • 12.10.2017. plkst. 9.00 - 17.30
  • 19.10.2017. plkst. 9.00 - 17.30
  • 09.11.2017. plkst. 9.00 - 17.30

  • „Pirmskolas vecuma bērnu intelektuālās, emocionālās, sociālās un fiziskās attīstības veicināšana” (8 stundas) šādos norises laikos:

  • 15.09.2017. plkst. 9.00-17.30
  • 22.09.2017. plkst. 9.00-17.30
  • 29.09.2017. plkst. 9.00-17.30
  • 06.10.2017. plkst. 9.00-17.30
  • 13.10.2017. plkst. 9.00-17.30

  • Pieteikšanās no 2017. gada 15. augusta Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskā centra mājas lapā www.riimc.lv

    Kursi notiks Rīgas 5. internātpamatskolā – attīstības centrā Rīgā, Slāvu ielā 19. Kontaktpersona: Ieviņa Vanaga, e pasts: ivanaga15@edu.riga.lv

    Informācija ievietota 09.06.2017.



    Metodisko darbu skate un sociālo stāstu veidošanas darbnīcas

    Turpinot Rīgas 5. internātpamatskolas – attīstības centra iesāktās tradīcijas, 2017. gada 5. jūnijā, skolas pedagogi dalījās pieredzē ar gada laikā tapušajiem metodiskajiem materiāliem. Pedagogu rūpīgi veidotie, daudzkrāsainie materiāli ir viegli uztverami un atbilstoši skolēniem ar funkcionāliem traucējumiem.

    Metodisko darbu skatē tika izstādīti materiāli, kurus izmantojot mācību procesā, veicina skolēnu mācību darbību iemaņu attīstību, palīdz nostiprināt esošās prasmes, kā arī dažādi cita veida uzdevumi, kas attīsta skolēnu domāšanu, pirkstu sīko muskulatūru, atmiņu, paplašina vārdu krājumu un palīdz apgūt dažādas sociālās prasmes, kas ir ļoti svarīgi skolēniem ar funkcionāliem traucējumiem.

    Izstrādāto metodisko materiālu pielietojums ir daudzveidīgs, tos var izmantot ne tikai mācību stundās, bet arī veicot sagatavošanās posmu paredzētajam mācību darbam. Par visinteresantākiem, radošākiem darbiem tika atzīti skolotājas Ineses Jansones, Inas Gruzdiņas, Lolitas Kairovas un Maijas Krūzes metodiskie materiāli.

    Sākoties skolēnu brīvlaikam, pedagogi turpina pilnveidoties un apgūt jaunas prasmes, lai skolēniem ar funkcionāliem traucējumiem palīdzētu iekļauties gan skolas dzīvē, gan sabiedrībā. Pedagogi skolas izglītības metodiķes Zanes Kronbergas vadībā iepazinās ar sociālo stāstu veidošanas metodiku un to nozīmīgumu, darba grupās veidoja sociālos stāstus par skolēniem ar funkcionāliem traucējumiem, par dienas ritmu, uzvedību utt.. Sociālie stāsti skolēniem palīdz vieglāk izprast dažādas abstraktas lietas, dzīves situācijas un uzvedības modeļus.

    Sociālais stāsts

    Kas ir mācību prakse

    Es mācos arodklasē, lai iemācītos pavāra palīga arodu.

    3. kursa beigās martā, aprīlī un maijā audzēkņi dodas darīt darbu īstā darba vietā.

    To sauc par praksi.

    Pavāra palīgi iet praksē uz kafejnīcām, restorāniem, ēdnīcām.

    Prakses vietā strādā dažādi cilvēki – pavāri, pavāru palīgi, apkopēji, viesmīļi.

    Viens no šiem cilvēkiem būs mans prakses skolotājs, kurš dos man darba uzdevumus un parādīs, kā tie veicami.

    Daudzus no šiem uzdevumiem es būšu iemācījies veikt jau arodklasē.

    Ja es labi veikšu darba uzdevumus, tas palīdzēs man nākotnē dabūt īstu darbu un nopelnīt sev naudu.

    Informācija ievietota 12.06.2017.


    Seminārs „Dusmu un agresijas veidošanās mehānismi skolas vidē un uzvedības korekcijas iespējas, izmantojot metodisko materiālu „Dusmu kontroles spēle””

    2017. gada gada 2. martā Rīgas 5. internātpamatskola – attīstības centrs sadarbībā ar Latvijas Autisma apvienību organizēja semināru par dusmu un agresijas veidošanās mehānismiem skolas vidē un uzvedības korekcijas iespējām, izmantojot metodisko materiālu „Dusmu kontroles spēle”.

    Praktiskās darbošanās semināru vadīja Latvijas Autisma apvienības priekšsēdētāja Līga Bērziņa un Rīgas 5. internātpamatskolas - attīstības centra izglītības metodiķe Zane Kronberga.

    Seminārā piedalījās Latvijas speciālo skolu pedagogi, kuri praktiski darbojās grupās. Semināra laikā viņi salīdzināja, vērtēja, dalījās pieredzē par iemesliem, kas skolēnā var izraisīt nepieņemamu uzvedību. Pedagogi semināra laikā guva vērtīgas atziņas, padomus, kā novērst nevēlamo uzvedību, kas to ietekmē un analizēja konkrētās situācijas, piemēram, skolēnam dodot skaidru struktūru, kas konkrēti ir jādara.

    Pedagogi apguva praktiskās iemaņas darbam ar metodisko materiālu „Dusmu kontroles spēle”, lai pēc tam savās skolās jautrā un atraktīvā veidā skolēni ar šī metodiskā materiāla – spēles palīdzību iemācītos tikt galā ar dažādām sarežģītām situācijām, kā arī apgūtu sadarbības prasmes, kas ir ļoti svarīgs faktors skolēniem ar funkcionāliem traucējumiem.


    Seminārs „Par mācību procesa nodrošināšanu izglītojamiem ar speciālām vajadzībām"

    „Velku biedrība” sadarbībā ar Rīgas 5. internātpamatskolu – attīstības centru 2016. gada 9. septembrī un 10. septembrī Diakonijas centrā, Daugavgrīvas ielā 1, Rīgā rīko semināru par mācību procesa nodrošināšanu izglītojamiem ar speciālām vajadzībām „Metodes un darba paņēmieni pedagoģiskā procesā ar bērniem, kuriem ir dažādi funkcionālie, tai skaitā autiskā spektra traucējumi. Atbalstošā komunikācija”.

    Semināru vada speciālās izglītības pedagoģe Ingera Lilja (Inger Lilja, Zviedrija). Seminārā aplūkos alternatīvās un atbalstošās (neverbālās) komunikācijas metodes un to pielietošanu bērniem ar funkcionāliem traucējumiem, tai skaitā autismu, par bērnu uztveres attīstības īpatībām. Semināra dalībniekiem būs iespēja iepazīties ar plašu metodisko materiālu klāstu un to fotografēt.

    Semināra mērķauditorija ir vecāki, pedagogi, draudžu brīvprātīgie un diakonijas darbinieki, svētdienas skolas skolotāji, sociālie darbinieki, psihologi, mediķi un citi interesenti.


    Konference „Saprašanās? Alternatīvā komunikācija - dzīves kvalitāte izglītojamiem ar funkcionāliem traucējumiem”

    Rīgas 5. internātpamatskola – attīstības centrs 2016. gada 25. augustā, Slāvu ielā 19, organizēja konferenci „Saprašanās? Alternatīvā komunikācija - dzīves kvalitāte izglītojamiem ar funkcionāliem traucējumiem”. Konferences mērķgrupa - vispārizglītojošo izglītības iestāžu pedagogi, atbalsta personāla speciālisti, kuri strādā ar izglītojamiem, kuriem ir komunikācijas un/vai valodas grūtības.

    Atskaite par konferenci

    Evijas Landrātes prezentācija "Alternatīvās komunikācijas nozīme darbā ar izglītojamiem, kuriem ir funkcionāli traucējumi"

    Konferences programma


    Pedagogu gatavoto metodisko darbu seminārs

    Strādājot ar izglītojamiem, kuriem ir dažāda smaguma garīgas attīstības traucējumu pakāpes, ir nepieciešami piemēroti darba paņēmieni, veidi, dažādi uzskates materiāli, lai izglītojamiem attīstītu, nostiprinātu, veidotu kādas noteiktas iemaņas, prasmes, kā arī lai notiprinātu jau esošās zināšanas un prasmes.

    Mācību gadu noslēdzot, 10. jūnijā, Rīgas 5. internātpamatskolā – attīstības centrā pirmo reizi notika pedagogu gatavoto metodisko darbu un darba paņēmienu izmantošanas prezentācijas izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem.

    Savus darbus prezentēja 9 skolas pedagogi:

    • I. Vanaga iepazīstināja pedagogus ar metodiskajiem materiāliem darbam ar skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem, kurus var izmantot integrēti gan matemātikas stundās, gan latviešu valodas stundās, gan logopēdijas nodarbībās, piemēram, paplašinot vārdu krājumu. Darbs ar attēlu kartītēm, vārdiem, matemātikas loto, domino loto ir izmantojams integrētam mācību darbam.
    • I. Jurisone iepazīstināja ar pašas izstrādātajiem materiāliem apmācot izglītojamos ikdienas prasmēm. Materiāli veidoti konkrētiem izglītojamiem, attīstot konkrētas prasmes, piemēram, ar līniju jāsavieno objektus dažādos virzienos, kā veidot izpratni par transporta līdzekļiem, dažādu stāstu, uzdevumu veidošana, izmantojot SymWriter programmu.
    • A. Mieze iepazīstināja ar iespējām izmantot veikala reklāmas bukletus, izglītojot izglītojamos par pārtiku un vienlaikus veicot audzināšanas momentu par tā veselīgumu un neveselīgumu, kā arī pilnveidojot matemātiskās prasmes aprēķinot preces vērtību.
    • L. Dibaņina pedagogus iepazīstināja ar metodisko materiālu „12 mēneši” un tā plašajām izmantošanas iespējām dažādās mācību stundās, kā, piemēram, matemātikā, latviešu valodā, dabaszinībās, literatūrā, vizuālajā mākslā.
    • Mūzikas pedagogs G. Dūma – Brūvere iepazīstināja pedagogus, kādā veidā izglītojamie apgūst melodiju daudzveidību. Mūzikas stundās tiek izmantoti dažādi mazi priekšmeti, attēli, zīmējumi, lai paspilgtinātu mācāmo vielu.
    • M. Bergmane prezentācijā „Burtiņi” stāstīja par iespējām apgūt burtus, vārdus latviešu valodas stundās ar galda spēļu, dažādu priekšmetu palīdzību, kurus atbilstoši sagatavo mācāmai tēmai.
    • I. Finka iepazīstināja ar apmācības procesa uzsākšanu ar izglītojamiem, kuriem ir ļoti zems kognitīvais attīstības līmenis.
    • M. Krūze pedagogus iepazīstināja ar iespējām, kā var stiprināt, attīstīt pirkstu sīko muskulatūru.
    • E. Landrāte sagatavoja prezentāciju par „Vizuālo atbalsta materiālu veidošana un pielāgošana skolēniem ar dzirdes traucējumiem”, kurā tika raksturota dzirde, atzīmējot negatīvos faktorus, kas norisinās dzirdes traucējumu ietekmē un pastāstīja par sazināšanās iespējām, izmantojot dažādas metodes ikdienas darbā ar izglītojamiem, kuriem ir dzirdes traucējumi.

    Semināra otrā daļa bija veltīta TEACH mācībsistēmai, jeb „ko var izdarīt ar kurpju kasti” - praktiska nodarbība pedagogiem, idejas metodisko materiālu veidošanai, kuru vadīja izglītības metodiķe Zane Kronberga.

    Šajā mācību gadā tika realizēta pedagogu ideja – katru mācību gadu noslēdzot, vienu pedagogu gatavoto metodisko darbu uzdāvināt skolas metodiskajam kabinetam, tādējādi bagātinot skolas metodisko bāzi ar iespēju dalīties savās radošajās idejās, pieredzē.



  • Tālākizglītības programmas
  • Metodiskie materiāli
  • Konsultācijas

  • © Mārcis Galiņš 2013.